ページの先頭です

大槻きょう子講師

[2017年1月24日]

ID:90

ソーシャルサイトへのリンクは別ウィンドウで開きます

プロフィール等一覧
担当授業科目英語I, II, V, VI, 基礎ゼミ
学位PhD (Applied linguistics)
学歴The University of Edinburgh
専門分野Applied linguistics
所属学会日本機能言語学会、British Association of Applied Linguistics、大学英語教育学会関西支部、日本多読学会、日本語用論学会、関西英語教育学会、日本言語テスト学会、日本英文学会、日本英語学会
主な研究業績【学位論文】
1.“Cross-linguistic Study of Elliptical Utterances in Task-oriented Dialogues with Classroom Implications” The University of Edinburgh 2009年
1.“Cross-linguistic Study of Elliptical Utterances in Task-oriented Dialogues with Classroom Implications” The University of Edinburgh 2009年
【学術論文】
(審査論文)
1.「多読用図書教材としてのL1児童用英語絵本の人気の秘密:文科省英語教科書と比較して」『日本多読学会紀要』、7、17-26(共著)2014年
2.“The Effect of a Teacher’s Guidance on Japanese University EFL learners’ Voluntary Reading Outside Class”『外国語学部紀要』関西大学外国語学部、8、133-150(共著)2013年
3.“Comparison of pedagogical grammar in picture books and English textbooks”. Extensive Reading World Congress Proceedings, 1, 116-119.(共著)2012年
4.“New Challenges to Motivate Remedial EFL Students to Read Extensively”. Apples – Journal of Applied Language Studies 6: 2, 75-94. (共著)2012年
5.「多読用図書教材が英語習得に及ぼす影響:L1児童用英語絵本と中学英語教科書との違い」『英語教育研究』関西英語教育学会、35、63-77(共著)2012年
6.“The Impact of Extensive Reading on Remedial Students”『近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)』、2:1、331-345(共著)2012年
7.“Patterns of Ellipsis from an Interpersonal Point of View” Proceedings of the first i-Mean conference, 109-118.(単著)2009年
8.「対話における省略発話の相互作用性」言語処理学会第15回年次大会発表論文集、498-501(共著)2009年
(その他)
1.授業実践事例「英語を不得意とする学生への多読を軸とする英語運用力向上を図る授業」、『高等教育における英語授業の研究-学習者の自律性を高めるリメディアル教育』JACET第2次授業学研究特別委員会編、77-78(単著)
(学会・研究会発表)
1.“How Effective Is Extensive Reading to Enhance Learners’ Syntactic Competence?” The Third World Congress of Extensive Reading (Higher Colleges of Technology, Dubai Men’s College)(共著)2015年9月18日
2.「英語母語話者向け絵本に見られる直示性:英語学習に対するその効果」JACET関西支部文学教育研究会(同志社大学)(単著)2015年6月13日
3.“Effects of Extensive Reading on Improvement in Some Grammatical Categories” JALT ER SIG 8th Annual Extensive Reading in Japan Seminar (Seinan Jogakuin University)(共著)2015年6月21日
4.「多読用教材としての英語母語話者向け絵本における結束性と直示性:文部科学省検定教科書との比較」日本語用論学会第17回大会(京都ノートルダム女子大学)(単著)2014年11月30日
5.“Will extensive reading help L2 learners to develop discourse grammar?” British Association for Applied Linguistics 47th Annual Meeting (University of Warwick)(共著)2014年9月5日
6.“A Comparison of the EPER Form A and Form E: Do They Work as Alternative Forms?” 日本言語テスト学会第17回全国研究大会(早稲田大学)(共著)2013年9月21日
7.“Will extensive reading help L2 learners’ use of context while processing text?” The Second Extensive Reading World Congress (Yonsei University) (共著)2013年9月15日
8.”The Effect of a Teacher’s Guidance on Japanese University EFL Learners’ Voluntary Reading Outside Class” The JACET 52nd International Convention (Kyoto University)(共著)2013年8月30日
9.「ORT vs 検定教科書―ORTの人気の秘密」2013年多読学会年会(武蔵野大学)(共著)2013年8月4日
10.「再履修クラスにおける多読の実践とその効果」2013年度第2回広島修道大学法学部研究会(広島修道大学)(単著)2013年6月20日
11.「多読用図書と文科省検定教科書の比較:語彙文法項目を中心に」JACET関西支部文学教育研究会(同志社大学)(共著)2013年6月15日
12.“Can we treat the EPER Form A and Form E as alternate forms?” 日本言語テスト学会(JLTA)第16回全国研究大会(専修大学)(共著)2012年10月27日
13.“Comparison of pedagogical grammar in picture books and school textbooks” The First Extensive Reading World Congress (Kyoto Sangyo University) (共著)2011年9月5日
14.“Key factors for an extensive reading program”第50回大学英語教育学会記念国際大会(西南学院大学)(共著)2011年8月31日
15.「多読教材としての英語圏の絵本に見られる英語の言語的特徴」第37回全国英語教育学会(山形大学)(共著)2011年8月20日
16.「多読の効果再検証:再履修生への取り組み」JACET関西支部文学教育研究会(同志社大学)(共著)2011年4月16日
17.“Impact of extensive reading on remedial students to learn reading”32nd Annual TESOL Greece Convention (the Hellenic American Union)(共著)2011年3月12日
18.「大学での多読教育から見えてきたもの―英語教育への一提言」JALT ER SIG 4th Annual Extensive Reading in Japan Seminar (Okayama University)(単著)2011年2月13日
19.“The effects of reading easy books for remedial students”JALT ER SIG 4th Annual Extensive Reading in Japan Seminar (Okayama University)(共著)2011年2月13日
20.「再履修クラスにおける多読の実践とその効果」2010年度大学英語教育学会(JACET)関西支部秋季大会(関西学院大学)(共著)2010年11月27日
21.“Who does what?: the use of ellipsis in giving instructions in task-oriented dialogues” Japanese Language and Society Workshop (the University of Edinburgh)(単著)2009年10月7日
22.“Ellipsis in English and Japanese: its form and function in task-oriented dialogues” Twenty first European Systemic Functional Linguistics Conference and Workshop (Cardiff University)(単著)2009年7月8日
23.“Patterns of ellipsis from an interpersonal point of view” First i-Mean conference (University of the West of England)(単著)2009年4月24日
24.「対話における省略発話の相互作用性」言語処理学会第15回年次大会(鳥取大学)ポスター発表(共著)2009年3月6日
25.“Cross-linguistic study of elliptical utterances in task-oriented dialogues” Language in Context research group meeting (Linguistics and English Language, the University of Edinburgh)(単著)2009年1月14日
26.“Elliptical utterances in task-oriented dialogues: a comparative study of the use of ellipsis”Linguistics and English Language Postgraduate Conference (the University of Edinburgh)(単著)2008年4月24日
27.“Elliptical utterances in task-oriented dialogues: a cross-linguistic (English-Japanese) analysis of forms and functions” Linguistics and English Language Postgraduate Conference (the University of Edinburgh)(単著)2007年4月19日
28.“Elliptical utterances in task-oriented dialogues” IALS research seminar (Institute for Applied Language Studies, the University of Edinburgh)(単著)2007年4月18日
29.“Ellipsis in English and Japanese: a contrastive study with pedagogical implications” IALS research seminar (Institute for Applied Language Studies, the University of Edinburgh)(単著)2006年3月8日
最近の研究課題・多読教材における指示語の提示についての分析
・多読学習が英語文法習得に及ぼす効果の検証
・政治的活動に関するポスター・チラシ等の言語表現、特に人称代名詞の分析
メッセージ多くの人と出会い、多くの本を読んで、自分がどんな人になるか考え、行動を起こしましょう。その手伝いを少しでもしたいと思います。
社会貢献活動
その他

お問い合わせ

奈良県立大学事務局総務課総務係

電話: 0742-22-4978

ファックス: 0742-22-4991

電話番号のかけ間違>いにご注意ください!

お問い合わせフォーム